Wstęp
Z uwagi na bliskość lasów w okolicy szkoły oraz słabą znajomość tego środowiska wśród uczniów, uznałyśmy, że powinnyśmy założyć klub miłośników przyrody „Mały Hubert”. W świetlicy szkolnej „Kraina Kolorowych Motyli” wypełni tę lukę i pomoże dzieciom w lepszym poznaniu otaczającego świata. Zainteresowanie uczniów takimi zagadnieniami jak:
·
Zależność stanu środowiska od działalności człowieka,
·
Skutki i mechanizmy niepożądanym zmian zachodzących w
środowisku,
·
Obserwowanie środowiska w najbliższej okolicy,
·
Ukazanie sensu obowiązków, zasad i norm obowiązujących
w życiu społecznym,
·
Piękno przyrody i konieczności jej ochrony oraz
·
Umiejętność harmonijnego z nią współżycia
pozwoli naszym zdaniem, na wychowanie młodych ludzi wrażliwych na potrzeby
środowiska naturalnego. Sądzimy, że poprzez ukazywanie tajemnic przyrody,
różnorodności form życia oraz piękna zjawisk naturalnych jesteśmy w stanie
zapobiec, choć w części jej degradacji. W naszych staraniach wspiera Nas
Nadleśnictwo przy ul. Groszowickiej w Opolu, któremu serdecznie dziękujemy za
owocną współpracę.
Charakterystyka programu koła
„Mały Hubert”.
Poniższy program jest zgodny z Rozporządzeniem MENiS z dnia 6 listopada 2003 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U.NR 210, poz.2041).
Głównym założeniem programu jest przekazywanie uczniom wiedzy umożliwiającej im poznanie otaczającego świata, kształtowanie odpowiednich umiejętności i postaw oraz rozbudzanie ciekawości przyrodniczej. Przystępując do opracowania planu pracy, miałyśmy nadzieję, że zajęcia wychowawcze mogą przyczynić się do zaspokojenia powyższych zadań i za inspirować ucznia do działań na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego. Treści zawarte w programie mogą być realizowane w dowolnej kolejności. Jest to program otwarty, każda z nas może go wzbogacać o własne pomysły, uwzględniając potrzeby i możliwości dzieci oraz specyfikę swojego środowiska. Program przeznaczony jest dla uczniów klas I – VI uczęszczających do świetlicy szkolnej. W programie nie ma podziału na poszczególne grupy wiekowe. Treści nauczania ułożone są w sposób spiralny – te same treści mogą się powtarzać kilkakrotnie. Na poszczególnych poziomach będzie się różnił stopniem trudności, zakresem osiąganych wiadomości i objętością zagadnień.
Warunki finansowani
Program jest realizowany podczas zajęć świetlicowych. Zajęcia odbywają się wg. pór roku.
Współpraca z rodzicami
Rodzice na gazetce świetlicowej będą znajdować informacje, jakie zajęcia z programu koła będą realizowane w danym miesiącu. Taka forma komunikowania się z rodzicami została pozytywnie zaakceptowana, ponieważ do świetlicy uczęszcza 150 uczniów klas I – IV.
Cele i treści programu autorskiego.
Cele ogólne
Cele szczegółowe:
· Dostrzeganie zależności stanu środowiska od działalności człowieka.
· Poznanie przyczyn, skutków i mechanizmów niepożądanych zmian zachodzących w środowisku.
· Umiejętność prowadzenia wnikliwej obserwacji i wyciągnięcia wniosków.
· Rozpoznawanie swoich obowiązków wobec najbliższego otoczenia.
· Kształcenie postawy szacunku dla przyrody.
Proponowane metody, techniki i formy pracy umożliwiają realizację założonych celów.
Przewidywane osiągnięcia – uczeń:
Sposoby oceniania osiągnięć
Treści nauczania
Treści kształcenia dla klas I – III związane z zajęciami
koła wynikające z podstawy programowej.
Program edukacji na tym etapie kształcenia winien
obejmować następujące treści i działania edukacyjne:
Treści kształcenia
dla klas IV – VI związane z zajęciami koła
wynikające z podstawy programowej.
Program edukacji na tym etapie obejmuje
treści i działania z przyrody, edukacji ekologicznej:
a) Substancje szkodliwe i ich wpływ na organizm człowieka.
b) Rola wody, powietrza, gleby, ich odtwarzalność, czystość i skażenie.
Podstawowe metody i techniki pracy z uczniami:
Treści |
Temat |
Cele operacyjne |
Termin |
Formy realizacji |
Środki dydaktyczne |
Zagrożenie najbliższego środowiska.
|
1. Źródła zanieczyszczenia powietrza. 2. Zanieczyszczenie wody. 3. Zanieczyszczenie gleby. |
1. Uczeń potrafi wymienić skutki nieprzemyślanej działalności człowieka. 2. Uczeń potrafi współpracować w grupie.
|
wiosna |
1. Pogadanki nt. niszczycielskiej działalności człowieka na środowisko. 2. Zorganizowanie quizu ekologicznego dla klas II – IV. |
1. Papier, pisaki. 2. Czasopisma popularnonaukowe. |
4. Korzystne i niekorzystne zmiany zachodzące w środowisku.
|
1. Uczeń potrafi rozpoznać korzystne i niekorzystne zmiany zachodzące w środowisku. 2. Uczeń potrafi zlokalizować na mapie miejsca zagrożone.
|
wiosna |
1. Wykonanie planu najbliższej okolicy z zaznaczeniem miejsc czystych i zagrożonych.
|
1. Pisaki, papier. 2. Czasopisma popularnonaukowe. 3. Mapa Opola i okolic.. |
|
Wpływ człowieka na środowisko.
|
1. Jak dbamy o środowisko w swoim najbliższym otoczeniu.
|
1. Uczeń potrafi wymienić sposoby ochrony środowiska w swoim najbliższym otoczeniu. 2. Uczeń wie, jaką powinien mieć postawę wobec środowiska. 3. Uczeń potrafi ponieść odpowiedzialność za środowisko naturalne. |
jesień |
1. Pogadanka nt. sposobów ochrony środowiska. 2. Wykonanie prac plastycznych „W jaki sposób należy dbać o środowisko” 3. Opracowanie Kodeksu Młodego Strażnika Przyrody. 4. Opracowanie „Prośby drzew i zwierząt”. 5. Wykonanie 2 plakatów kuli ziemskiej: a) Jak wyglądać będzie nasza planeta za 20 lat, b) Nasza planeta – Jak powinna wyglądać, gdy będziemy o nią dbać. |
1. Papier, pisaki.
|
Degradacja środowiska przyrodniczego.
|
1. Przyczyny i skutki degradacji środowiska. 2. Wpływ zanieczyszczeń na zdrowie człowieka.
|
1. Uczeń potrafi wymienić przyczyny i skutki degradacji środowiska. |
wiosna |
1. Wykonanie plakatu metodą metaplanu nt. skutków degradacji środowiska. |
1.Papier, gazety, pisaki. |
Przyroda w otoczeniu dziecka. |
1. Zmiany zachodzące w przyrodzie w okresie wiosenno – letnim. 2. Zmiany zachodzące w przyrodzie w okresie jesienno – zimowym. |
1. Uczeń zna zmiany jakie zachodzą w przyrodzie podczas poszczególnych pór roku.
|
wiosna jesień |
1. Wiosenne ciekawostki z innych krajów. 2. Wiosenne i zimowe zagadki o tematyce przyrodniczej. 3. Dary wiosny i jesieni. |
1. Zagadki.
2. Kasztany, żołędzie, jarzębina, grzyby, wrzosy, liście drzew. |
3. Pomoc zwierzętom w okresie zimy.
|
2. Uczeń potrafi wykonać karmnik dla ptaków. 3. Uczeń potrafi wymienić sposoby dokarmiania zwierząt
|
jesień zima |
1. Wykonanie karmników z pojemnika po jogurcie. 2. Dokarmianie ptaków i zwierząt w najbliższej okolicy |
1. Pojemniki po jogurcie.
2. Ziarno, okruszki pieczywa, słoninka. |
|
4. Zielony las.
|
1. Uczeń potrafi wymienić korzyści jakie daje człowiekowi las. |
wiosna jesień |
1. Spotkanie z leśnikiem. |
1. Magnetofon. |
|
Formy ochrony przyrody.
|
1. Ochrona gatunkowa roślin i zwierząt.
|
1. Uczeń potrafi rozpoznać rośliny i zwierzęta, które są pod ochroną. 2. Uczeń potrafi scharakteryzować poznane gatunki pod ochroną. 3. Uczeń potrafi uzasadnić konieczność ochrony zagrożonych gatunków.
|
wiosna |
1. Przygotowanie gazetki, albumu roślin i zwierząt objętych ochroną gatunkową. 2. Rozwiązywanie krzyżówek nt. zwierząt i roślin pod ochroną.
|
1. Albumy roślin i zwierząt. 2. Kolorowe ilustracje roślin i zwierząt. 3. Papier, pisaki. |
Kalendarz ochrony przyrody.
|
1. Obchody Święta Ziemi i Dnia Ochrony Środowiska. 2. Myśliwskie święto – Hubert.
|
1. Uczeń zna historię powstania Międzynarodowego Dnia Ziemi. 2. Uczeń potrafi wykonać jesienna kreację ekologiczną. 3. Uczeń potrafi zachować się podczas uroczystości.
|
jesień
|
1. Zapoznanie uczniów z historią powstania Międzynarodowego Dnia Ziemi. 2. Pokaz mody ekologicznej. 3. Pantomima – naśladowanie odgłosów i zachowań zwierząt. 4. Tropiciel – rozpoznawanie śladów zwierząt. 5. „Mały Hubert” – wybór na najlepszego miłośnika przyrody.
|
1. Materiały do kreacji ekologicznej. 2. Karteczki z nazwami zwierząt do naśladowania.
|
Ewaluacja
Ankieta dla uczniów dotycząca opinii o zajęciach klubu
„Mały Hubert”.
1. Czy chętnie uczestniczyłeś na zajęciach z klubu miłośników przyrody „Mały Hubert” (podkreśl właściwą odpowiedź)?
a) Tak b) Nie c) Nie mam zdania
2. Co Ci się podobało najbardziej na zajęciach?
.......................................................................................................................................................................................................................................................
3.Co sprawiło Ci najwięcej trudności?
.......................................................................................................................................................................................................................................................
4. Oceń w skali 1 - 6 zajęcia, w których uczestniczyłeś.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
5. Co Ci się nie podobało na zajęciach i napisz dlaczego?
.......................................................................................................................................................................................................................................................
Dziękujemy.
mgr Anna Matukin – Pakuszyńska
mgr Sylwia Wojciechowska – Szul
Literatura dla
dzieci:
Literatura dla
nauczyciela:
1. „Leksykon Zwierząt”, Świat Książki, Warszawa, 2004 rok.
2. „Jak żyje łąka”, Janina Antoniewicz, Nasza Księgarnia, 1959 rok.
3. „Encyklopedia Zwierząt od A do Z”, IMP Spółka z o. o. 1999 rok.
4. „Szkolny atlas najmłodszych”, J. Gorto, N. Price, Wydawnictwo RTW, 1998 rok.
5. „Zwierzęta budują”, Cecylia Lewandowska, Nasza Księgarnia, Warszawa, 1976 rok.
6. „Bóbr i Gaik w wiosennym lesie”, J. M. Czarnecki, Krajowa Agencja Wydawnicza, Kraków, 1983 rok.
7. „Wiedzą wiewiórki, z czego robi się wiórki”, A. P. Adrok, Wydawnictwo Spółdzielcze, Warszawa, 1983 rok.
8. „W norach i jamkach”, H. Zdziłowiecka, Nasza Księgarnia, Warszawa, 1983 rok.
9. „Patki Polski”, J. Sokołowski, WSiP, Warszawa, 19992 rok.
10. Na tropach sekretów”, Reader`s Digest, Warszawa 2004 rok.
Bibliografia:
1. „Bóbr i Gaik w wiosennym lesie”, J. M. Czarnecki, Krajowa Agencja Wydawnicza, Kraków, 1983 rok.
2. „Encyklopedia Zwierząt od A do Z”, IMP Spółka z o. o. 1999 rok.
3. „Jak żyje łąka”, Janina Antoniewicz, Nasza Księgarnia, 1959 rok.
4.„Leksykon Zwierząt”, Świat Książki, Warszawa, 2004 rok.
5. „Nauczanie Początkowe”, Rozwiąż i poznaj nr 2, Kwartalnik 2004 rok.
6. „Nauczanie Początkowe”, Rozwiąż i poznaj nr 3, Kwartalnik 2002 rok.
7. „Nauczanie Początkowe”, Rozwiąż i poznaj nr 4, Kwartalnik 2003 rok.
8. „Na tropach sekretów”, Reader`s Digest, Warszawa 2004 rok.
9. „Patki Polski”, J. Sokołowski, WSiP, Warszawa, 19992 rok.
10. „Szkolny atlas najmłodszych”, J. Gorto, N. Price, Wydawnictwo RTW, 1998 rok.
11. „Wiedzą wiewiórki, z czego robi się wiórki”, A. P. Adrok, Wydawnictwo Spółdzielcze, Warszawa, 1983 rok.
12. „W norach i jamkach”, H. Zdziłowiecka, Nasza Księgarnia, Warszawa, 1983 rok.
13. „Zwierzęta budują”, Cecylia Lewandowska, Nasza Księgarnia, Warszawa, 1976 rok.